کتابان

مروری بر کتاب های منتشر شده سال

کتابان

مروری بر کتاب های منتشر شده سال

بازی های پر هیجان

بازی های پر هیجان


«112 بازی برای بازیگران جوان» مجموعه بازیهای زیبای است که در طول ورک شاپ های مختلف به دست آمده و نه تنها برای بازیگران بلکه برای همه کسانی که بخواهند به بازی های جمعی بپردازند مفید است.

112بازی برای بازیگران جوان

112بازی برای بازیگران جوان. گوین لوی. مترجمان: مفیده مظفر و علی ظفر قهرمانی نژاد. انتشارات نمایش. چاپ اول. تهران.1389. 2000 نسخه.336 صفحه. 7500 تومان.

« برای خلق تجربه های جدید زندگی گفتیم که چگونه بازیگران می توانند از همه تجربه های زندگی خویش و محیط اطرافشان منبع گرد آوری کنند. این تمرین منبع دیگری به دست می دهد و تجربه جدیدی در انبان آنها می گذارد. این خوب است که بازیگران آموزش می بینند اما برای تقلید از زندگی باید آن را تجربه کنند[1]

هدف این کتاب فراهم آوردن ابزارهایی است که مربیان تئاتر نه تنها برای انجام یک بازی یا آموزش یک تمرین ، بلکه برای درک درست نحوه انجام کار و فواید عملی هر تمرین به آنها نیاز پیدا می کنند. همچنین این کتاب مربیان را قادر می سازد که هر وقت لازم شد بحثی گروهی به راه بیندازند و هنرجویان را به طرح پرسشهای راهبردی رهنمون کنند. بسیاری از بازی هایی که در این کتاب آمده است دارای چند اسم هستند. چرا که همه بازی ها یی که شرحشان در این کتاب آمده است قابل انعطاف هستند. بازی هایی که در این کتاب توضیح داده شده است حاصل کارگروه هایی است که به مرور زمان صورت گرفته و در این کارگروه ها و ورک شاپ ها این بازی ها شکل کامل تر شده به خود گرفته است. در این کتاب کسانی که قرار است وارد تمرینات بازیگری شوند مشارکت کننده نامیده می شوند.  دلیل این نام گذاری این است که این بازی ها نه تنها برای بازیگران جوان کارآاست بلکه می تواند برای تقویت روحیه کارمندان و شاگردان و گروه های دیگر اجتماع کاربرد داشته باشد. از این جهت می توانید این تمرینات را در مهمانی ها، شرکت ها، مسافرتهای دسته جمعی و حتی در یک کارخانه با جمعی از کارگران انجام داد. این تمرینات کمک می کند روحیه جمع گرایی، مشارکت و هم اندیشی افزایش پیدا کند و به نوعی در این تمرینات ترغیب می شوید خارج از چارچوب ها فکر کنید و این موضوع به ایجاد خلاقیت در کار کمک شایانی کند. مصطفی رحماندوست دبیر جشنواره بین الملی تئاتر کودک و نوجوان در یادداشتی که بر این کتاب نوشته است اشاره می کند تئاتر نوجوانان دو نقطه ضعف دارد یکی کمبود متن و دوم به روز نبودن دانش حرفه  ای نویسندگان و کارگردانان و بازیگران تئاتر. این کتاب برای برطرف کردن این کمبودها منتشر شده و هزینه چاپ و انتشار آن از بودجه جشنواره تامین شده است. این کتاب شامل بیست فصل است که عبارتند از: آسوده سازی، که در این فصل بدن را برای بازی هایی پیشنهادی آماده می کند. هشیاری بدنی، مشاهده، یاد سپاری، هشیاری حواس، تمرکز و توجه، کارگروهی، شخصیت پردازی، تخیل، بداهه پردازی، کنش و واکنش، اعتماد، شناخت هدف، تجربه زندگی، هشیاری مکانی، مهارتهای حرکتی، ارتباط کلام، انتخاب کردن، اجرا، فکر کردن خارج از چارچوب.

هدف این کتاب فراهم آوردن ابزارهایی است که مربیان تئاتر نه تنها برای انجام یک بازی یا آموزش یک تمرین ، بلکه برای درک درست نحوه انجام کار و فواید عملی هر تمرین به آنها نیاز پیدا می کنند. همچنین این کتاب مربیان را قادر می سازد که هر وقت لازم شد بحثی گروهی به راه بیندازند و هنرجویان را به طرح پرسشهای راهبردی رهنمون کنند.

برای هر کدام از این فصل ها بازی های مخصوصی پیشنهاد شده و هر کدام از آنها به تفصیل توضیح داده  شده اند.

گوین لوی به همراه پل گلیسن گروه صحنه ای هالیوود را در تئاتر پل جی بنیان نهاد. کار آنها روی فن بازیگری و افزایش پیشرفت بازیگران حرفه ای متمرکز است. وی نمایشنامه هایی نیز نوشته است که عبارتند از: یک روز از زندگی من، فنجان چای، آدم و مارتا.

« ضربان قلب:از هنرجویان بخواهید دایره ای بسازند و دست ها را کشیده باز کنند. یک توپ بزرگ کنار دریا را بیاورید و به هنرجویان بگویید این یک قلب است و مهمترین چیز در این کار این است که قلب را زنده نگه دارید. برای این کار آنها باید به آسانی توپ را به طرف همدیگر در دایره پرت کنند. »[2]

 

پی نوشت:

[1] صفحه 253 کتاب

[2] صفحه 147 کتاب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد