کتابان

مروری بر کتاب های منتشر شده سال

کتابان

مروری بر کتاب های منتشر شده سال

چیزی تو کشو نیست

چیزی تو کشو نیست


«چیزی تو کشو نیست» مجموعه شعر و عکس از شاعران و عکاسان معاصر است. گرد آوری و ترجمه شعرهای این مجموعه  بر عهده محمدرضا فرزاد و انتخاب عکس ها نیز از شهریار توکلی است.

چیزی تو کشو نیست

چیزی تو کشو نیست. گزیده ای از شعر و عکس جهان.مترجم و گردآورنده: محمدرضا فرزاد و شهریار توکلی.انتشارات حرفه هنرمند.چاپ اول. تهران.1391. 5000 نسخه.224 صفحه مصور.13500 تومان.

 

«برو دختر، برو

بگذار رویاهایم را ببندم بروم

خب جمعه های بخیه دررفته را کجا بگذارم

این تکه پاره ها را کجا جارو کنم

خدایا این ها که هنوز نویند

بیرون، تاکسی آمده جلو در

پس فقط همین اتاق را برایت می گذارم»[1]

 

چیزی تو کشو نیست گزیده ای است از بهترین شعر های معاصر جهان که هر شعر در کنار یک عکس از عکاسان معاصر ایرانی و خارجی قرار گرفته است. انتخاب عکس ها برای هر شعر توسط خود مترجم شعر ها صورت گرفته. هر عکس هم به تمامی نماینده یک عکس مستقل است و می توان از زیبایی و معناهای هنری آن لذت برد و هم متصل به مفاهیم شعری است کهدر کنارش منتشر شده است. درباره شعر ها نیز به همین سیاق می توان هم مستقل از عکس خوانده شوند و هم در پیوند با آن ها. محمد رضا فرزاد پیش از این در کتاب «تو مشغول مردن ات بودی» این تجربه را انجام داده و نتیجه خوبی هم گرفته است. کتاب «تو مشغول مردن ات بودی» یکی از موفق ترین مجموعه شعر عکس هایی است که تاکنون منتشر شده است. فرزاد در این کتاب پیش رو نیز تلاش کرده است آن تجربه را یک بار دیگر با کیفیت بهتری ارائه دهد. این مجموعه همان طور که از نامش بر می آید شمال شعرهای عامیانه و ساده ای است از موضوعات ساده و پیش پا افتاده، اشیایی که دور و بر ما را گرفته و هر کدام دنیایی از ماجرا ها را در خود مدفون کرده اند و شعرهایی درباره چیز ها و خرت و پرت ها.برخی از عکس ها در این مجموعه تکرار عکس هایی است که در مجموعه پیشین منتشر شده بود. موفق بودن یا نبودن این مجموعه را خوانندگان همچون مجموعه پیشین تعیین می کنند. عکس های این مجموعه توسط شهریار توکلی انتخاب و گزینش شده است.

چیزی تو کشو نیست گزیده ای است از بهترین شعر های معاصر جهان که هر شعر در کنار یک عکس از عکاسان معاصر ایرانی و خارجی قرار گرفته است. انتخاب عکس ها برای هر شعر توسط خود مترجم شعر ها صورت گرفته

فرزاد در این کتاب از هر شاعری یکی دو یا گاه بیشتر شعر انتخاب کرده و در این مجموعه گنجانده است.شاعرانی که در این مجموعه  شعر دارند عبارتند از: آمیخای، جک اسپایسر، مارک استرند، چارلز بوکوفسکی، لیندا پاستان، ورا پاولوا، ران پجت، کرول آن دافی، کارلوس دروموند دآندرادره، چارلز رایت، جمیز آرلینگتون رایت، مارین سورسکو، چارلز سیمیک، ویسواوا شیمبورسکا، وندی کوپ، اسپایک میلیگن، راجر مگاف، ویلیام کارلوس ویلیامز، ولادیمیر هولان و میروسلاب هولوب. برخی از عکاسانی که در این مجموعه  از آنها عکس درج شده است عبارتند از: محمد غزالی، دیتر آپلت، رالف گیبسون، ادوارد وستون، رابرت فلینت، لری فینیک و هیروشی سوگی موتو و عکاسانی دیگر.

چیزی تو کشو نیست حاوی 82 شعر از شاعران معاصر است که هر شعر در کنار یک عکس از عاکاسان معاصر دنیا قرار داده شده است. در پایان کتاب شرخ مختصری از هر شاعر و زندگی نامه و آثار و نوشته های وی پیوست شده است.

این کتاب توسط انتشارات حرفه هنرمند و در 224 صفحه مصور به بازار کتاب عرضه شده است.

 

«آن صبحانه های آفتابی کجا رفت؟

آن آب پرتغال و ژامبون

آن بوسه صبحگاهی و لبخند خمیردندانی

بی کس و کار شدی انگار

حالا نوبت اخم های چرب است و

سگرمه های سوخته و

تهدیدهای ته گرفته و دردهای دلمه بسته و

اشک توی فنجان نشسته »[2]

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد