کتابان

مروری بر کتاب های منتشر شده سال

کتابان

مروری بر کتاب های منتشر شده سال

کودکان شاد

کودکان شاد


«شاد ترین کودک محله» حاوی پندها و اطلاعات لازم برای تربیت بهتر و شاد تر کودکان است. در این کتاب توصیه شده با کودکان همچون  مدل های کوچک شده انسان های بالغ رفتار نکنید بلکه آنها هنوز مغزشان رشد کافی نکرده و بسیاری از نیازهایشان نیازهایی است که در شکم مادر تجربه کرده اند
شاد ترین کودک محله

شادترین کودک محله. هاروکی کرپ. مترجم: طاهره یراقچی. ویرایش: مرجان توکلی.نشرپنجره.چاپ دوم. تهران.1391. 1100 نسخه.404 صفحه مصور.16000 تومان.

«غذا دادن، غذا دادن، غذا دادن به کودک مدت هاست که به کار سخت برای شما تبدیل شده است. همه وقتی می بینیم که کودک مان محتویات ظرف غذایش را خورده احساس می کنیم پدر و مادر خوبی هستیم. با این حال بسیاری از نوپایان با سماجت هر چه تمام تر از خوردن هر غذایی به جز بیسکویت، ماکارونی با پنیر و نان  کره ای خودداری می کنند از این قبیل وسواس های کودک دلخور نشوید»[1]

در ابتدای این کتاب آورده شده این کتاب حاوی پند و اندرزهایی است مربوط به مراقبت کودکان برای همین باید در کنار توصیه های پزشکی به اطلاعات این کتاب رجوع کرد. از آنجایی که کودکان با هم متفاوتند بنابراین باید شرایط خاص هر کودک در نظر گرفته شود و برای این کار سوالات اختصاصی را باید از پزشک کودک خود جویا شوید.

این کتاب توصیه ها و اطلاعاتی در اختیارتان قرار می دهد تا بتوانید کودکی شاد و سرزنده داشته باشید. تنها یک پدر و مادر شاد می توانند کودکی شاد تربیت کنند و این سرزندگی از والدین به فرزندان انتقال داده می شود.

معمولا اگر کودکان در چهار پنج سال اول زندگی درک شده و نیازهایشان براورده می شد احساس بهتری نسبت به خود پیدا می کردند و انسان هایی بدون خشم و عصبانیت و توام با اعتماد به نفس بار می آمدند. در نتیجه می توانستند والدین سالم تر و شاد تری باشند و در پی آن جامعه شاد تر و سالم تری نیز شکل می گرفت.

این کتاب توصیه ها و اطلاعاتی در اختیارتان قرار می دهد تا بتوانید کودکی شاد و سرزنده داشته باشید. تنها یک پدر و مادر شاد می توانند کودکی شاد تربیت کنند و این سرزندگی از والدین به فرزندان انتقال داده می شود.

در حال حاضر بسیاری از روش های تربیتی غلط رفته رفته از جوامع رخت می بندد اما هنوز به تمامی نمی توان گفت روش های درستی جایگزین روش های غلط پیشین شده است. تنبیه بدنی هنوز هم در جامعه ما وجود دارد و بسیاری از کودکان از آن آسیب می بینند. همینطور تنبیه های روانی که از آن هم خشونت آمیزتر است.

کودکان مدل کوچک شده بزرگترها نیستند و نباید با آنها طوری رفتار کرد که گویی تنها مشکلشان این است که آداب زندگی بزرگتر ها را نمی دانند و حالا باید این آداب را به زور فرا بگیرند. آنها مغزی ابتدایی دارند و بی شباهت به بدویان نیستند. آنها مثل غارنشینان بی اراده و ناشکیبا هستند و هنوز بسیاری از خواسته هایشان همان هایی است که در رحم مادر تجربه کرده اند.

این کتاب برای تربیت کودکان 9 تا 4 ساله نوشته شده است. در مقدمه این کتاب توصیه شده است استفاده از روش های این کتاب را زمانی که فرزندتان تقریبا 9 ماهه است آغاز کنید. این به شما کمک می کند بسیاری از مسائل را قبل از وقوع جلوگیری کنید. اما اگر دیر تر شروع کردید بازمی توانید تولد 4 سالگی او را به خوبی پشت سر بگذارید.

این کتاب شامل 4 بخش است که عبارتند از: شادترین نوپا- اصول والدی/ نوپایی، برقراری ارتباط توام با احترام- اصول برقراری ارتباط کلامی با نوپایان، مبانی رفتار- بزرگ کردن یک کودک به روش چراغ سبز – زرد- قرمز و چگونه با این مسئله برخورد کنیم؟

این کتاب با آوردن تصاویری به شما کمک می کند موضوع را بهتر درک کنید. همچنین تلاش شده با پرسش ها و پاسخ ها تمامی نکاتی که ممکن است در پایان هر بخش به ذهن شما برسد را پاسخ گوید و مسئله را بشکافد. همچنین مثال ها و تمرین ها و جمع بندی های بی شمار تصویر واضح تری از آنچه باید در مقابل نوپایانتان رفتار کنید ارائه می کند.

« تنها گذاشتن در اتاق بدون توجه نشان دادن بی نتیجه است. اگر این شگرد تربیتی به نظر بی اثر می آید، ممکن است به دلیل این باشد که به اندازه کافی به او توجه نشان نداده اید. نوپایان از بی عدالتی و رفتارهای غیر منصفانه بیشتر از تنبیه متنفرند. اگر کودکتان را بیش از حد نادیده بگیرید، آن گاه این احساس در او ایجاد می شود که با سر پیچی از دستورات شما کاملا حق به جانب او است. »[2]

 

پی نوشت:

[1]صفحه 380 کتاب

[2]صفحه 290 کتاب


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد