کتابان

مروری بر کتاب های منتشر شده سال

کتابان

مروری بر کتاب های منتشر شده سال

حرکت با شما است مرکوشیو

حرکت با شماست، مرکوشیو!

حرکت با شماست، مرکوشیو!

حرکت با شماست مرکوشیو!. رضا قاسمی.انتشارات نیلوفر.  چاپ دوم. تهران.1390. 1100 نسخه.115 صفحه.3500 تومان.

« مادام سونیا: آه چه خوب، می دونید، من کشور شما رو خیلی دوست دارم. آخه اونجا وطن دوم منه، البته چیزهای خیلی گنگی تو خاطرمه. یه الف بچه بودم وقتی جنگ شروع شد. مادرم منو بغل زدو مثل خیلی های دیگه پرید تو واگن.»[1]

حرکت با شماست مرکوشیو! نمایش نامه ی دو پرده ای است درباره دو مرد که در غربت زندگی می کنند. یکی به نام مرکوشیو دیگری به نام میرزا آقا. مرکوشیو از همه چیز می ترسد و مدام فکر می کند هنوز دنبالش هستند چون سابق بر این گویا در یک دستگاه دولتی به کار شکنجه گری بوده است. سوء ظن او به همسایه بالایی است که هویتی نامشخص دارد کم کم جنون بر او مستولی می شود و اسلحه ای یافته می خواهد یا خودش و یا همسایه بالایی را بکشد.اما بازی و جشن تولد بچه های میرزا آقا نقشه او را به هم می زند.

در پرده دوم نیز با همسایه بالایی آشنا می شویم که یک زن لهستانی است که بعد از فرو ریختن دیوار برلین دیوانه شده است و خودش را حبس کرده. اما فاجعه اینجا است که در جشن تولد، مرکوشیو بچه ها را مسخ کرده به دریا می اندازد و میرزا آقا با همان اسلحه مرکوشیو خودش را می کشد.

نمایش نامه« کسوف »نمایشنامه بسیار کوتاهی است درباره دو شخصیتی که چشمان یکی از آنها با دستمال سفید و دیگری با دستمال مشکی بسته شده است. کسی که دستمال سفید بر چشم دارد در تلاش است که به شخص دوم بقبولاند که چشم‌های او را با دستمال سیاه بسته‌اند وگرنه قادر به دیدن است. اما شخص دوم آن قدر می‌ترسد و به اعتقادات خرافی خود ایمان دارد که نمی‌تواند حرف‌های شخص اول را بپذیرد.

نمایشنامه دیگر این مجموعه «نامه هایی بدون تاریخ از من به خانواده ام و بالعکس »نام دارد. برخی از صحنه های این نمایشنامه بدون دیالوگ و صرفا یک قاب را تشکیل می دهند.

حرکت با شماست مرکوشیو! نمایش نامه ی دو پرده ای است درباره دو مرد که در غربت زندگی می کنند. یکی به نام مرکوشیو دیگری به نام میرزا آقا.

رضا قاسمی در اصفهان زاده شد و نویسندگی را با نگارش نمایشنامه شروع کرد. اولین اثر او نمایشنامه کسوف بود که در 18 سالگی نوشت و دو سال بعد در دانشگاه تهران به روی صحنه برد. در سال های بعد با نوشتن چند نمایشنامه دیگر و اجرای آنها، به عنوان هنرمندی معتبر در صحنه تئاتر ایران شناخته شد.در سال 1355 جایزه اول "تلویزیون ملی ایران" برای بهترین نمایشنامه به اثر او چو ضحاک شد بر جهان شهریار تعلق گرفت.قاسمی پس از انقلاب سال 1357، به کارگردانی نمایشنامه های خود ادامه داد. نویسندگی و کارگردانی سه نمایشنامه اتاق تمشیت، ماهان کوشیار و معمای ماهیار معمار حاصل فعالیت او در هفت سال اول انقلاب است. او سرانجام در سال 1365 از ایران خارج شد و در فرانسه اقامت گزید.قاسمی در موسیقی ایرانی نیز دست دارد و نوازنده، آهنگساز و معلم برجسته سه تار است. در این زمینه، چهار کار از او به صورت کاست و سی دی منتشر شده است.قاسمی در فرانسه پس از نوشتن دو نمایشنامه حرکت با شماست مرکوشیو! و تمثال همه فعالیت های دیگرش را متوقف کرد و منحصراَ به نوشتن داستان روی آورد.او با رمان همنوایی شبانه ارکستر چوبها که در سال 1996 در آمریکا انتشار یافت، به جایگاه خاصی در داستان نویسی فارسی رسید. بعدها، در سال 1381، چاپ مجدد همین کتاب در ایران علاوه بر استقبال گرم خوانندگان، جوایز ادبی متعددی را هم نصیب نویسنده اش کرد.از قاسمی این آثار تا کنون به زبان فرانسه ترجمه و منتشر شده است: نمایشنامه های معمای ماهیار معمار، تمثال، حرکت با شماست مرکوشیو! و رمان همنوایی شبانه ارکستر چوب ها.

نمایشنامه حرکت از شما است مرکوشیو! در سال 1990 نوشته شده و در سال  1993 توسط انتشارت خاوران در پاریس منتشر شده است.روایت فرانسوی این کتاب، با ترجمه مونیک پیکارد، در سال 1995 توسط انتشارات لارماتان در پاریس منتشر شده است. در سال 1996 این نمایشنامه به کارگردانی کلودگر و با همکاری هنرپیشگان فرانسوی در رادیوی فرانس کولتور اجرا شده است و سرانجام در سال 1383این کتاب توسط انتشارات نیلوفر در تهران منتشر شده است که کتاب حاضر چاپ دوم این نمایشنامه در سال 1390 است.

«پرویز: شوهرت کجاس؟

شهناز: تومرغداری.

پرویز: با هم خوب هستین؟

شهناز: می سازیم باهم.

پرویز: چرا قبول کردی؟

شهناز: چه کار می تونستم بکنم؟

پرویز: کی باید بره خدمت؟

شهناز: دو ماه دیگه.

پرویز: سعی کن دیگه بچه دار نشی!»[2]

 

پی نوشت:

[1]صفحه 43 کتاب از نمایشنامه حرکت از شماست مرکوشیو

[2]صفحه 86 از نمایشنامه نامه هایی بدون تاریخ...


حرکت با شماست مرکوشیو! مجموعه سه نمایشنامه از رضا قاسمی است که در سال 1990 نوشته شده و در سال 1993 در پاریس منتشر شد. نمایشنامه های دیگر این مجموعه« کسوف» و « نامه هایی بدون تاریخ از من به خانوده ام و بالعکس» نام دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد