کتابان

مروری بر کتاب های منتشر شده سال

کتابان

مروری بر کتاب های منتشر شده سال

صداهای پر شور دنیا

صداهای پرشور جهان


صداهای پرشورتر ، نقد و تحلیل شعر، شامل 19 مقاله و نقد و یاداشت است درباره برخی از شاعران معاصر که همگی پیش از این در مجلات و روزنامه ها منتشر شده اند. برخی از شاعرانی که در این کتاب به نقد آثارشان پرداخته شده است عبارتند از: سهراب سپهری، منصور اوجی، احمدرضا احمدی و هوشنگ ایرانی.

صداهای پرشورتر

صداهای پر شورتر. مشیت علایی. نشر اختران.چاپ اول. تهران1385.  1500نسخه.270  صفحه.3200تومان.

«نسل جوان تر نویسندگان به ویژه در دوره های پر تلاطم اما امید بخش، غالبا کار خود را با وجهه سیاسی – اجتماعی آغاز می کنند و اگر مشخصا جانبدار یکی از ایدئولوژی ها باشند، به بیان صریح عقاید خود می پردازند و حتی از تبلیغ و تهییج ابایی ندارند. این گونه ادبیات که می توان از آن با نام ادبیات ایدئولوژیک یاد کرد، غالبا با پیدایش تغییرات ناگهانی در مسیر جامعه، جای خود را به ادبیاتی می سپارد که مشخصه ی آن نمادگرایی است.»[1]

شاعران در قیاس با دیگران صداهای پر شورتر جهانند و در رویارویی با جهانی که بی وقفه در کار ستاندن شور زندگی از انسان هاست و در غیاب بعضی باورها به ما مجال ماندن و معنا بخشیدن است. این عنوان مقاله ای از سیمون کریچلی است به نام «اهمیت فلسفی یک شعر» که سعید سعید پور آن را ترجمه کرده است.

مشیت علایی عنوان کتابش را از این مقاله بر رفته و این موضوع را در مقدمه کتاب توضیح داده است. مقالات این کتاب همه پیش از این در مجلات و روزنامه های مختلف منتشر شده اند و حالا یک جا در این کتاب گرد آوری شده اند.

این کتاب شامل 19 مقاله و یاد داشت است که در این مقالات به تحلیل و بررسی شاعران معاصر پرداخته شده است. هدف این کتاب و مقالات بیشتر نقد شعر معاصر است.

بر حسب دیدگاه نویسنده، بخش عمده تلاش نقد ادبی آن است که با علم به ماهیت نمادین ادبیات تحلیل و تفسیر را از حیطه ی سلیقه ای امپرسیونیسم بیرون آورد و با بخشیدن صبغه ای علمی به آن و تکیه بر استدلالی روش مند به معنای صریح و کم ابهام تر دست یابد.

علایی در این کتاب به بررسی و نقد شاعرانی چون: کامران جمالی، مسعود احمدی، منصور اوجی، احمد شاملو، احمد رضا احمدی، سهراب سپهری و هوشنگ ایرانی می پردازد.

در هر یک از مقالات کتاب نمونه هایی از شعر هر شاعر نیز آورده شده و به بررسی دقیق آن نمونه  در مقایسه با دیگر اشعار شاعر و حتی شعر شاعران دیگر می پردازد. در پایان هر مقاله نیز توضیحاتی آورده شده است.

در هر یک از مقالات کتاب نمونه هایی از شعر هر شاعر نیز آورده شده و به بررسی دقیق آن نمونه  در مقایسه با دیگر اشعار شاعر و حتی شعر شاعران دیگر می پردازد. در پایان هر مقاله نیز توضیحاتی آورده شده است.

این کتاب تحت نام «ادبیات ایران» و در 270 صفحه گرد آوری شده است.مقالاتی که در این کتاب آورده شده است عبارتند از: از حماسه تا تغزل، از حماسه تا مرثیه، کوه و کلاغ، خانه تکانی روح،شعر سهراب سپهری، بر پشت خارپشت در آرزوی خواب، نگاه های آفتابی، در حضور اشیاء ، درغیاب انسان، آشوب شبنم، کدام اسطوره؟، شکار لحظه، تخیل خلاق، تندرکیا و شاهین او، در کوچه ها و شعر های شبانه، همزاد، با طعم مرگ در ذائقه، انهدام یا آفرینش، میان ماندن و رفتن و هوشنگ ایرانی و سوررئالیسم ایرانی.

مشیت علایی متولد 1328 شاعر، مترجم و منتقد است. وی در سال 1385 به خاطر ویراستاری کتاب دانشنامه زیبایی شناسی برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شد. وی پیش از این کتاب های « شکل های زندگی»، « نقد آثار داستانی» و « نقدی بر شعر معاصر فارسی» را نوشته است.

« گذار از فضاهای سرد و تاریک و بسته به عوالم آفتابی و روشن و باز در میان هنرمندان و اندیشمندان چندان معمول نیست. بالعکس غالبا بینش تراژیک آنها تعمیق می شود و تلخی نگرششان به تیرگی بیش تر می گراید. در موارد نادری -که سهراب سپهری از مصادیق آن است- شاهد چنین حرکتی هستیم، از فضای گرفته و شبانه ی نیمایی و حتی توللی وار به جهان فراخ و پر امید بودایی. »[2]

 

پی نوشت:

[1]صفحه 9 کتاب از مقاله از حماسه تا تغزل: بررسی شعر مسعود احمدی

[2]صفحه 227 کتاب از مقاله شعر سهراب سپهری


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد