کتابان

مروری بر کتاب های منتشر شده سال

کتابان

مروری بر کتاب های منتشر شده سال

رفتاری که انتخاب می کنیم

رفتاری که انتخاب می کنیم


گلسر در کتاب تئوری انتخاب توضیح می دهد اگر ما رفتارهای موثر و مسئولانه ای انتخاب کنیم یعنی یاد بگیریم هم نیازهای خود را به خوبی برآورده کنیم و هم مانع بر آوردن نیازهای دیگران نشویم، خشنود، کامیاب، شاداب و با طراوت خواهیم بود.

تئوری انتخاب. ویلیام گلسر

تئوری انتخاب. ویلیام گلسر.مترجم. علی صاحبی. انتشارات سایه سخن.چاپ اول. تهران.1390. 2000نسخه.606 صفحه.12500 تومان.

در مقدمه این کتاب امده است موضوع این کتاب اهمیت روابط خوب در زندگی شاد و رضایت بخش است. گلسر معتقد است بیشتر مشکلات انسانی مثل خشونت، بزهکاری، بد رفتاری، اعتیاد، شیوع روابط جنسی زود هنگام و خالی از عشق و مشکلات هیجانی همگی ناشی از روابط ناخشنود است.این کتاب توضیحی است برای علت این نا خشنودی ها و چگونگی بر طرف کردن آن. وی چهار رابطه مهم را مورد بررسی قرار داده و تاکید می کند این چهار رابطه که عبارتند از رابطه طن و شوهر، رابطه والدین و فرزند، رابطه معلم و شاگرد و رابطه کارفرما و کارمند، نیاز به تجدید نظر دارد و اگر چنانچه این روابط چهار گانه را به سرعت بهبود نبخشیم در حل هیچ یک مشکلاتی که ذکر شد توفیق چندانی به دست نخواهیم آورد. وی برای حل این مشکلات تئوری انتخاب را پیشنهاد می دهد.

 تئوری انتخاب در واقع توضیح می دهد که افراد چرا و چگونه رفتار می کنند. تئوری انتخاب معتقد است هر آنچه از ما سر می زند یک رفتار است. غذا خوردن، دعوا کردن، دیر کردن، نگران و مضطرب شدن و حتی هذیان یک بیمار سایکوز نیز یک رفتار است. تمامی رفتار ها از درون ما بر انگیخته می شوند و معطوف به هدفی هستید. تئوری انتخاب معتقد است هنگامی که افراد در ارضای نیاز های خود نا کام می شوند دست به رفتار می زنند. یعنی رفتار و عمل خاصی را انتخاب می کنند تا شاید بدان وسیله نیازشان بر آورده شود. چنانچه فرد نتواند رفتاری مناسب را انتخاب کند تا او را به هدف مورد نظر خود برساند، رفتارهایی را انتخاب می کند که در روانشناسی رایج به این رفتار های نا کار آمد بر چسب بیماری می زنند. مثل خشونت، افسردگی، اضطراب و انزوا. تئوری انتخاب در واقع یک تئوری مبتنی بر روانشناسی کنترل درونی است که معتقد است گذشته ها بر زندگی کنونی ما اثر گذاشته اند ولی تعیین کننده رفتار کنونی ما نیستند. این تئوری در مقابل تئوری کنترل بیرونی قرار می گیرد که هدفش تحت انقیاد در آوردن دیگری و تغییر بنیادی شرایط بیرونی در جهت اهداف ما است.

تئوری انتخاب معتقد است هر آنچه از ما سر می زند یک رفتار است. غذا خوردن، دعوا کردن، دیر کردن، نگران و مضطرب شدن و حتی هذیان یک بیمار سایکوز نیز یک رفتار است. تمامی رفتار ها از درون ما بر انگیخته می شوند و معطوف به هدفی هستید.

تئوری انتخاب شامل سه بخش و سیزده فصل است. بخش های سه گانه این کتاب عبارتند از: نظریه، کاربست تئوری در عمل و کاربست. در پایان کتاب دو بخش به عنوان ضمیمه آورده شده است که شما می توانید با خواندن آن از چند و چون موسسه ویلیلام گلسر نویسنده کتاب آگاه شوید. و همچنین در این ضمیمه به معرفی موسسه وی در ایران نیز پرداخته شده است. بخش پایانی کتاب در فصل کوتاهی با فعالیت ها و کتاب های ویلیام گلسر آشنا خواهید شد.

ویلیام گلسر روانشناس معاصر امریکایی است که تئوری انتخاب را برای کنترل و درمان رفتارهای نا خشنود پیشنهاد داده است. در سال 2005 انجمن روان شناسی آمریکا عنوان " استاد ممتاز در درمانگری " را به گلسر نسبت داد که بزرگترین لقب ممکن برای اعطا به یک فرد به شمار می رود.

« ما می خواهیم دست بالا را داشته باشیم و امور، تحت کنترل ما باشد، حرف خود را به کرسی بنشانیم، به دیگران دستور بدهیم و بر انجام کارها نظارت کنیم و ان ها را واداریم که کارها را به گونه ای که ما می پسندیم انجام دهند... در جامعه مبتنی بر کنترل بیرونی که ما زندگی می کنیم قدرتمندان واقعیت را تعریف می کنند.»[2]

 

پی نوشت:

[1] صفحه 309 کتاب

[2] صفحه 83 کتاب

« همیشه به تو بستگی دارد. تئوری انتخاب یعنی همین. یعنی به تو بستگی دارد. او می داند چه احساسی داری. تو موضوع را برایش روشن کرده ای. اگر به اندازه کافی دوستت داشته باشد و تو هم از آزردنش دست برداری و به لحاظ احساسی هر چه بیشتر به او نزدیک شوی ممکن است به نتیجه مطلوب برسی. .. به او نشان بده که کنترل خود را در اختیار داری.»[1]


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد