کتابان

مروری بر کتاب های منتشر شده سال

کتابان

مروری بر کتاب های منتشر شده سال

عطش مبارزه

مبارزه دختر فقیر با رئیس جمهور خودکامه


«اشتعال»  دومین جلد از سه گانه عطش مبارزه است که هم زمان فیلمی علمی تخیلی به همین نام و از روی این کتاب در سراسر دنیا اکران می شود و یکی از پرفروش های سینمای این روزها است. ماجرای این کتاب زندگی دختر شانزده ساله فقیری را روایت می کند که توسط رئیس جمهور خودکامه ای به یک مسابقه تلویزیونی بی رحمانه کشیده می شود و باید بر سر مرگ و زندگی اش مبارزه کند.

 اشتعال

 اشتعال. عطش مبارزه.سوزان کالینز. مترجم: شبنم سعادت.انتشارات افراز.چاپ دوم. تهران1392: 1100 نسخه.408صفحه.قیمت: 18800 تومان.

«آیا می گذارند کسی زنده بماند؟ هفتاد و پنجمین دوره ی مسابقات عطش مبارزه برنده خواهد داشت؟ شاید نه. کرشته از این حرف ها این سرکوب ربع قرن چیزی نیست جز... رییس جمهور اسنو از روی کارت چی می خواند؟ " ... یک یادآوری به شورشی ها که حتی قوی ترین آن ها هم نمی تواند بر قدرت کاپیتول غلبه کند»[1]

«اشتعال» دومین کتاب از سری مجموعه سه گانه «عطش مبارزه» است که  به قلم «سوزان کالینز» نوشته شده است. وقایع این کتاب یک سال بعد از وقایع کتاب اول این مجموعه است. شخصیت اول این رمان  دختر شانزده ساله ای به نام «کتنیس اروین» است. او و «پیتا ملارک» در هفتاد و چهارمین مسابقه عطش مبارزه شرکت کرده و پیروز شده اند. کتنیس با خطراتی ورای تصوراتش رو به رو است. او در برابر خواست دیکتاتوری به نام «کولیورانوس» رئیس جمهور اسنو مقاومت می کند.

کولیورانوس که بسیار از دست کتنیس خشمگین است، مسابقه ویژه ای ترتیب می دهد که هر بیست و پنج سال یک بار قابل اجرا است و باز کتنیس را به میدان مسابقه می کشاند. در این مسابقه تلویزیونی  پر زرق و برق که مبارزات گلادیاتور ها ی رومی را به یاد می آورد، شرکت کنندگان با هیولاهایی که تغییر ژنتیکی شده اند، مسابقه می دهند. تنها شرکت کنندگانی که پیروز می شوند زنده از مسابقه بیرون می آیند. آنها باید تا حد مرگ برای زنده ماندن مبارزه کنند و رقبایشان را بکشند. کتنیس که در مسابقه قبل به هر طریقی می خواست زنده بماند تا پیش خواهرش برگردد، این بار انگیزه ای برای زنده ماندن ندارد. در پایان کتنیس به شخصیتی بدل می شود که یک انقلاب را هدایت می کند.

کولیورانوس که بسیار از دست کتنیس خشمگین است، مسابقه ویژه ای ترتیب می دهد که هر بیست و پنج سال یک بار قابل اجرا است و باز کتنیس را به میدان مسابقه می کشاند. در این مسابقه تلویزیونی پر زرق و برق که مبارزات گلادیاتور ها ی رومی را به یاد می آورد، شرکت کنندگان با هیولاهایی که تغییر ژنتیکی شده اند، مسابقه می دهند.

در مقدمه کتاب آمده است: "ماجرای این کتاب در کشور «پانم»جایی در امریکای فعلی می گذرد. این کتاب هم زمان با سیاست های جنگ طلبانه امریکا منتشر شد و از این رو محبوبیت و فروش چشمگیری در امریکا به دنبال داشت. ایده این فیلم از تماشای جنگ و آوارگی مردم عراق پس از حمله امریکا به ذهنش رسیده است. چرا که خودش نیز پدرش را در نتیجه جنگ طلبی امریکا و حمله به ویتنام از دست داده است. این کتاب به رغم تخیلی بودن در واقع نشان دهنده آینده سیاهی است که سیاست های جنگ افروزانه همگی به آن راه می برند. "

سوزان کالینز نویسنده امریکایی برای برنامه های تلویزیونی بچه ها مطلب می نوشت. اما با نوشتن سه گانه عطش مبارزه به شهرت رسید. او در این سه گانه قدرت تخیل بالایی برای نشان دادن فقر و رنج و خشونت به کار برده است. وی تصاویری از آینده درخشان را در کنار منطقه ای نشان می دهد که در فقر به سر می برد و تحت فرمان پایتخت خودکامه ایست. این کتاب بر اساس اسطوره «تسئوس» و« مینوتور» نوشته شده است. نویسنده در یکی از معدود مصاحبه هایش توضیح می دهد که آنچه در واقعیت اتفاق می افتد هنگامی که روی پرده تلویزیون اکران می شود، ممکن است مخاطب را نسبت به ماجرا سرد و خنثی کند در حالی که باید بدانیم واقعیتی مثل جنگ، حتی اگر تبلیغات تلویزیونی پخش شود، هنوز در جریان است. ایده مسابقه وحشتناک مرگ و زندگی در یک برنامه تلویزیونی، به همین خاطر ذهن سوزان کالینز را به خود مشغول کرد و انگیزه نوشتن سه گانه عطش مبارزه شد. او می گوید جنگ راهی نادرست برای ما انسان ها است تا منازعات خود را حل کنیم. تاریخ به ما آموخته که در مواجهه با مشکلات به زور متوسل شویم اما امروز ما باید طرز فکر خود را عوض کنیم زیرا با پیشرفت های تکنولوژیکی و رواج سلاح های جنگی یک جنگ می تواند سیاره ما را کاملا غیر قابل سوکنت کند.

دو کتاب دیگر این مجموعه «خط آتش» و «زاغ مقلد»  نام دارد. نشر افراز اعلام کرده است جلد سوم این کتاب به نام «زاغ مقلد» در حال آماده سازی است و به زودی وارد بازار کتاب خواهد شد.  

این سه گانه در سال 2010 برای مدت 60 هفته به عنوان پرفروش ترین کتاب از طرف مجله نیویورک تایمز معرفی شد. شرکت سینمایی لاینزگیت در سال 2009 اقتباسی از این فیلم ساخت که در سال 2013 اکران جهانی شد که در حال حاضر یکی از پرفروش ترین های سینمای علمی تخیلی امریکا است. این فیلم توسط فرانسیس لارنس ساخت شده است.

«همین که مرد نقش زمین شد دیواری از لباس های سفید یک دست ماموران حافظ آرامش جلوی دیدمان را می گیرد. تعدادی از سربازها سلاح های خودکارشان را افقی نگه داشته اند و در همان حال ما را به عقب سمت درها هل می دهند[2]

پی نوشت:

[1]صفحه 394 کتاب

[2]صفحه 74 کتاب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد