کتابان

مروری بر کتاب های منتشر شده سال

کتابان

مروری بر کتاب های منتشر شده سال

ورق ها ، روی میز


ورق ها، روی میز


«ورق ها، روی میز» یکی دیگر از آثار به یاد ماندنی، رازآمیز و مجذوب کننده آگاتاکریستی است که لزلی داربون آن را برای صحنه به شکل نمایشنامه تنظیم کرده است. این اثر ماجرای قتل میزبانی است که از قتل خود آگاهی دارد.

ورق ها، روی میز

ورق ها، روی میز. آگاتاکریستی.تنظیم باری صحنه نمایش لزلی داربون. مترجمان: مشهود محسنیان. هادی جاودانی.انتشارات نمایش.چاپ اول. تهران.1388.2000 نسخه.223 صفحه. 2200 تومان.

«بتل: خب، به نظر می رسه همه یک جوری خودشون رو از من کنار می کشن. منظورم اینه که نه تنها من رو به گفتگوهاشون وارد نکردند بلکه حتی نگاهی هم به من نینداختن. شاید بهتر بود اصلا اینجا نبودم.

خانم الیور: آقای شایتانا هیچ چیزی درباره دیگران به شما گفته؟

بتل: حتی یک کلمه

خانم الیور: چیزهای عجیبی به من گفت.

بتل: خب.

خانم الیور: خب، فکر نمی کنم ارزش تکرار کردن رو داشته باشه. گمون کنم اون حرف ها رو برای فضا سازی زد. اون سعی داشت نوعی فضای رازآمیز به وجود بیاره.»[1]

آگاتاکریستی در طول زندگی حرفه ای اش آثار متعددی را در زمینه های مختلف به دنیای ادبیات تقدیم کرده است. رمان، داستان کوتاه، شعر و نمایشنامه. مردم سراسر دنیا بیشتر با آثار داستانی وی آشنایی دارند.

 معروفت ترین اثر نمایشی وی که مشهورترین  اثر معماگونه دینا است، تله موش نام دارد. این نمایشنامه رکورد بیشترین اجرا در سراسر جهان را در اختیار دارد و هر ساله شاهد اجرای تازه ای از آن هستیم. شروع داستان های پلیسی و جنایی به طور جدی از داستان های کوتاه روزنامه ای در امریکا و مشخصا از نویسنده سرشناس داستان های جنایی و وهم انگیز یعنی ادگار آلن پو بوده است. داستان های آگا تا کریستی این ژانر را به کمال رساند.

آثار وی تا کنون آنقدر پرفروش بوده که تنها اناجیل که قدمتی بیش از دو هزار سال دارد در سکوی بالاتری از آن قرار گرفته است. داستان های کریستی قابلیت بسیار خوبی برای اقتباس دارد و بیشترین اقتباس را تلویزیون و سینما از آثار وی کرده است. جذابیت خاص در داستان پردازی و ایجاد تعلیق و همچنین برخوردار بودن از شخصیت های جذاب و ملموس و ایجاد فضای رمز و رازآمیز همیشه تماشاگران را به خود مجذوب می کند. ورق ها روی میز یکی از آثار داستانی آگاتا کریستی است که لزلی داربون آن را برای صحنه تنطیم کرده و به شکل نمایشنامه در اورده است.

این کتاب علاوه بر نمایشنامه ورق ها روی میز حاوی دو مقاله درباره آثار آگاتا کریستی است. در مقاله ای با عنوان، و دیگر هیچ کس نماند به بررسی وجوه آثار کریستی می پردازد و در بخش پایانی کتاب اقتباس هایی از آثار آگاتاکریستی آورده شده که لیست تمامی اقتباس های جمع آوری شده در آن است.

این داستان ماجرای قتل میزبان، آقای شایتانا در منزل خودش را بیان می کند. آقای شایتانا با وجود آگاهی از قتلش توسط یکی از مهمانان کشته می شود.در تابستان سال 1935 ضیافتی به میزبانی آقای شایتانا در لندن برگزار می شود. او یک اشرافی اصیل و چرب زبان است و میهمانی را در منزل مجلل خود با وسایل و مبلمان اشرافی و اشیاء هنری تزیینی که مهم ترین آنها کلکسیون انفیه دان ها ی بسیار نفیس است، برگزار می کند. چهار میهمان او دکتر رابرتز، خانم لوریمرف سرگرد سپارد ماجراجو و آن مردیت، زنی خجالتی و ترسو است. خانم الیور نویسنده مشهور جنایی نیز به این مهمانی دعوت شده است. آقای شایتانا نزد خانم الیور اعتراف می کند که چهارمیهمان در نیمه های مهمانی دعوت شدگان جسد شایتانا را پیدا می کنند. و بازرس بتل با یاری همکارانش پرس و جو ها را آغاز می کند.

این کتاب علاوه بر نمایشنامه ورق ها روی میز حاوی دو مقاله درباره آثار آگاتا کریستی است. در مقاله ای با عنوان، و دیگر هیچ کس نماند به بررسی وجوه آثار کریستی می پردازد و در بخش پایانی کتاب اقتباس هایی از آثار آگاتاکریستی آورده شده که لیست تمامی اقتباس های جمع آوری شده در آن است.

« کاراکتر محوری آثار کریستی کارآگاه است. این شخصیت گاه نام هرکول پوارو و گاه نام خانم مارپل را به خود می گیرد. اما در بیشترین و بهترین و شناخته شده ترین آثار کریستی این نقش بر عهده پوارو است. او خود را در ورطه ای که جنایت ایجاد کرده است می اندازد و در پی قاتل می گردد و با این عمل به مخالفت و ستیز آشکار با کاراکتر مخالف یعنی قاتل می پردازد. خواست وی اجرای عدالت با ارضای حس کنجکاوی است. »[2]

پی نوشت:

[1]صفحه 32 کتاب

[2]صفحه 176 کتاب

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد